Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

VAKTSENTRALENES SERIØSITET?

Av Nils Erik Haagenrud 
15.05.2006
 
Vi tegnet for over et år siden avtale med Falck Norge, nå G4S angående rutiner og økonomiske forhold vedr utrykninger til boligalarmer.
-
Når vi så følger avtalen og fakturer etter unødig alarm, sender de fakturaen i retur med begrunnelsen om at de bare varslet 110 om automatisk brannalarm. Det var i tillegg driftssjefen ved G4S, som hadde skrevet brevet. Jeg trodde nå at næringen selv var blitt seriøse etter den tragiske brannen i Nittedal. Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS har i mange år hatt en avtale med Hafslund, som fungerer som en brann/ boligalarm skal. Det vil si umiddelbart varsel til 110, med påfølgende utrykning. Vi kan gjennom avtalen med Hafslund dokumentere at det reddes flere hus i året.

 

Min anbefaling er at det enkelte brannvesen sørger for å ha hjemmelen på plass gjennom gebyrregulativet og bruke de vedtatte satsene ovenfor de vaktselskapene som er useriøse. En kan jo også stille seg spørsmålet, hvorfor skal de betale en lavere sats enn andre kunder som har en direkte avtale med kommunen/ 110. Vi skal uansett etter min mening rykke ut ved varsel om automatisk brannalarm, som andre innlegg på NBLF sine sider anbefaler.
-

Bli den første til å kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Per Ole Sivertsen

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann